August 2024

Tuesday 27 August 2024

TRANSFORMERS ONE Roadshow: Tebus Tiket Filem Yang Eksklusif

August 27, 2024 15
 TRANSFORMERS ONE Roadshow: Tebus Tiket Filem Yang Eksklusif

Ada ke peminat Tranformers kat sini? Nak tahu sesuatu yang pasti best untuk korang? Kempen TRANSFORMERS ONE Roadshow akan berlangsung dari 19 Ogos hingga 30 September 2024 di beberapa AEON Mall sekitar tempat korang.



Ai lah salah seorang peminat tu, dan sebagai peminat dah tentu Ai teruja sangat nak temui model Transformers kegemaran serta melihat prop filem dengan paparan yang besar. Dan sudah semestinya sesuai sangatlah untuk nak OOTD!


Tebus tiket TRANSFORMERS ONE yang eksklusif

Sempena pembukaan tayangan filem Transformers One ini, korang boleh menebus tiket filem TRANSFORMERS ONE yang eksklusif.  Caranya senang sahaja, tak rumit pun.



Korang hanya perlu berbelanja sebanyak RM300 untuk yang bukan ahli AEON atau RM200 untuk ahli AEON dalam tiga resit gabungan pada hari yang sama. Peluang ni terbuka di mana-mana kedai di AEON MALL yang menyertai peraduan ini untuk melayakkan diri korang menerima ganjaran menarik ini.


Bukan itu sahaja, ada banyak lagi yang menanti korang! Bawa anak-anak korang untuk menikmati pelbagai aktiviti dan permainan yang menarik, dan berpeluang untuk memenangi hadiah yang hebat. Acara ini hanya sekali seumur hidup. Pasti bakal menjanjikan keseronokan dan kegembiraan untuk seluruh keluarga.



AEON Mall yang mengambil bahagian


Selangor & Kuala Lumpur

  • AEON Mall AU2 Setiawangsa
  • AEON Mall Cheras Selatan
  • AEON Mall Metro Prima
  • AEON Mall Bukit Raja
  • AEON Mall Bukit Tinggi



Johor

  • AEON Mall Bukit Indah
  • AEON Mall Kulaijaya
  • AEON Mall Tebrau City
  • AEON Mall Bandar Dato Onn

Penang

  • AEON Mall Bukit Mertajam


Perak

  • AEON Mall Ipoh 
  • AEON Mall Ipoh Klebang
  • AEON Mall Ipoh Station 18
  • AEON Mall Kinta City
  • AEON Mall Taiping
  • AEON Mall Seri Manjung



Negeri Sembilan

  • AEON Mall Seremban 2


Melaka

  • AEON Mall Bandaraya Melaka


Raikan Hari Merdeka dan Hari Malaysia bersama


Jangan lepaskan peluang untuk acara TRANSFORMERS ONE Roadshow yang luar biasa ini di AEON MALL tau. Banyak aktiviti dan hadiah menarik yang menanti korang di sana.


Sertai AEON Mall untuk pengembaraan yang tidak dapat dilupakan dengan "TRANSFORMERS ONE: AEON Celebrates All Malaysians as One."  Raikan Hari Merdeka dan Hari Malaysia bersama, kami tidak sabar untuk jumpa korang di sana!



Tertakluk kepada terma dan syarat


Untuk maklumat yang lanjut sila layari : 


Facebook: @AEONMallMY

Instagram: aeonmallmalaysia

Tik Tok: aeonmall.malaysia

Website: www. aeonmallmy.com

Saturday 24 August 2024

Kafe Kleptokrat: Keunikan Dengan Suasana Vintage di Tengah Kuala Lumpur

August 24, 2024 14
Kafe Kleptokrat: Keunikan Dengan Suasana Vintage di Tengah Kuala Lumpur

Orang lain dah lama sampai Kafe Kleptokrat ni, tapi Ai baru nak cuba. Bak kata orang tua-tua, biar lambat asal dapat merasa. Eh, orang tua pula dapat nama.


Masa pertama kali dengar nama kafe ni, benda pertama yang terlintas di fikiran Ai, Halal ke? Kalau kita semak maksud kleptokrat itu sendiri, jawapan yang keluar semua tak bagus. Ai tertanya-tanya juga kenapa tuan punya kafe letak nama macam tu. 


Kleptokrat merujuk kepada pemimpin yang korup. Ai anggap orang yang bertanggungjawab memilih nama ni adalah sebagai strategi pemasaran untuk menarik perhatian dan mencetuskan rasa ingin tahu. Ya, Ai salah seorang pelanggan yang tertarik perhatian dengan nama kafe ini.


Kafe Kleptokrat


Ok berbalik kepada status halal tadi, hasil carian Ai tak jumpa tentang sijil halal JAKIM untuk Kafe Kleptokrat ni. Tapi menurut havehalalwilltravel.com, semua bahan-bahan yang digunakan ada sijil halal dan ketua tukang masak di kafe ini adalah orang Islam.


Jadinya selepas Ai cuci mata di Pasar Seni hari tu, Ai dan kawan berjalan kaki mencari kafe ni. Kira tema kami pada hari itu adalah 'hipster'. Hahaha! Yang lagi best, kami cari kafe ni guna Google Map tau. Ingat bawa kereta je ke boleh guna aplikasi map ni? 


Baca juga: Tarikan di Pasar Seni


Pelbagai menu dalam dan luar negara

Daripada rupa paras kafe ni, mungkin ramai yang ingat ada menu barat je. Tak, banyak juga menu tempatan yang disajikan macam Nasi Lemak, Rendang, Bubur Nasi dan sebagainya. Nasi Ambeng dan Ikan Patin Tempoyak pun ada tau.


Kafe Kleptokrat


Selain menu tempatan, ada juga menu lain seperti spaghetti, Chicken Chop dan pelbagai jenis pencuci mulut. Korang yang acah-acah tak makan makanan tempatan tu, pilihlah menu-menu yang bukan tempatan.


Pilihan Ai, sudah tentulah menu yang bukan tempatan. Sebab menu tempatan mana-mana pun boleh cari, nak senang masak je kat rumah. 


Oleh itu, Ai pilih Salted Egg Chicken Chop Spaghetti dan Air Sirap Anak Malaysia. Air tu menangis ya, air sirap berharga RM15. Tapi rasa sirap dia unik. Nak cakap rasa Ais Tingkap pun bukan. Mungkin korang kena cuba sendiri.


Kafe Kleptokrat


Jujur, Air tu sedap. Tapi untuk harga RM15, mungkin kalau Ai pergi lagi Ai akan pertimbangkan untuk bawa air sendiri. Huhuhu. Dan makanan pula, Ai bagi 3/5 bintang sebab pada Ai biasa-biasa je. Next time Ai akan cuba makanan tempatan pula lah. Mana tahu Ai boleh bagi lima bintang pula.


Ramai juga orang cakap Roti sourdough buatan sendiri di Kafe Kleptokrat ni sedap. Sebagai orang yang bukan penggemar roti dan tak makan banyak, bawa pula kawan yang tak makan banyak juga, Ai tak order roti tu. Jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan!


Tempat letak kereta

Salah-satu cabaran terbesar nak ke kafe ni, kalau korang datang dengan kereta. Ruang letak kereta tak banyak. Korang boleh parking je tepi-tepi jalan kalau tak takut kena saman. Atau cari tempat parking di kawasan sekitar dan berjalan kaki sedikit.


Kalau nak senang, buat pilihan macam Ai. Naik LRT dan jalan kaki je ke Kafe Kleptokrat ni. Mudah dan cepat. Peluh-peluh sikit apa salahnya. Lagi pula, korang boleh menikmati suasana Kuala Lumpur sambil ber 'OOTD' di sana.


Walaupun tempat letak kereta yang terhad, namun kafe ni tetap menjadi pilihan ramai kerana lokasinya yang strategik dan suasana kafe itu sendiri yang menarik.


Lokasi strategik dan mudah diakses

Kafe Kleptokrat ni terletak di Jalan Tun HS Lee, berhampiran dengan Lebuh Ampang. Hanya mengambil masa beberapa minit je jika berjalan kaki dari stesen LRT Masjid Jamek. 


Kafe Kleptokrat


Dia terletak di deretan kedai tepi jalan je. Tapi korang kena perhatikan betul-betul tau, kena selalu pandang atas, tapi jangan abaikan keselamatan dengan berjalan pandang bawah juga. Kalau korang tak berjaga-jaga, mesti terlepas kafe ni.


Pintu masuk dia macam ke dalam banggunan sikit. Jadinya, korang jangan keliru dengan kafe lain yang ada disekitarnya. 



Suasana vintage di tengah Kuala Lumpur

Kafe Kleptokrat sememangnya menawarkan pengalaman unik yang susah nak jumpa di tempat lain. Salah satu tarikan utamanya adalah dekorasi vintage di dalamnya. Kafe ini didekorasi dengan perabot antik, dan dihiasi dengan seni retro.


Terdapat juga kolam renang kecil di tengah-tengah kafe. Jarang nak jumpa kafe dengan kolam renang di tengah-tengahnya. Selalunya kena pergi ke hotel, baru dapat pengalaman yang sama.


Kafe Kleptokrat


Level dua kafe ni pun cantik teruk! Tapi macam tak boleh duduk dah kat atas tu. Mungkin kerana lantai dah mula reput, atas faktor keselamatan dah tak dibenarkan untuk naik. Mungkinlah.


Ai naik juga sekejap untuk bergambar. Tapi Ai hanya naik sekadar di tangga je. Itu pun dah cantik sangat pemandangan. Oh ya, Ai macam gayat sikit sebab lantai dia bertemakan industrial, besi lubang-lubang boleh nampak bawah. Dalam kepala ni asyik doa janganlah jatuh ke bawah.


Kafe Kleptokrat


Dengan gabungan reka bentuk vintage dan suasana yang tenang, kafe ini bukan sahaja menarik perhatian penduduk tempatan tetapi juga menjadi destinasi popular di kalangan pelancong asing. Masa Ai pergi tu, memang ramai pelancong. Pekerja dia 'speaking' pun, sedap je dengar. Dah macam mat salleh bunyinya.


Makan di Kafe Kleptokrat

Kalau korang tanya Ai, adakah akan pergi lagi ke kafe ni? Gila tak nak, Ai nak ambil gambar kat kolam lagi. Hahaha. Kalau ada orang ajak Ai ok je nak pergi lagi sebab Ai nak cuba Lontong dia. Nampak macam sedap.


Kafe Kleptokrat


Ai boleh katakan, kafe ni memang uniklah. Sama ada korang seorang pencinta kopi, penggemar makanan, atau pelancong yang mencari tempat untuk bersantai, Kafe Kleptokrat adalah destinasi yang korang kena cuba jika berada di Kuala Lumpur.

Sunday 11 August 2024

Seni dan Budaya: 11 Tarikan di Pasar Seni Yang Anda Wajib Rasai Sendiri

August 11, 2024 16
Seni dan Budaya: 11 Tarikan di Pasar Seni Yang Anda Wajib Rasai Sendiri

Bila sebut je Pasar Seni atau juga dikenali sebagai Central Market, mesti korang dah boleh bayangkan tempat lepak hipster yang dibanjiri oleh remaja-remaja serta pelancong luar negara. Betul tak? 


Tapi korang tahu ke Pasar Seni sekarang sangat berbeza dengan yang dulu? Kalau dulu pergi Pasar seni, tak meriah macam sekarang. Ai boleh cakap, takut nak pergi seorang diri. Rasa macam tak selamat nak berlegar-legar kat sana. 


Pengunjung pun, boleh dikira dengan jari je. Lagi banyak pelancong asing dari orang kita. Kalau nak diikutkan, baguslah orang dari luar negara datang melawat Malaysia. Yang tak bestnya, bila ada segelintir yang bukan nak melawat, tapi nak buat jahat.


Dulu atau sekarang, Ai tetap suka pergi ke sana sebab tempatnya yang artistik dan unik. Korang nak cari kraftangan yang menarik, pergi je ke Pasar Seni. Mesti jumpalah apa yang korang nak tu.


Pasar Seni


Baca juga: Kafe Kleptokrat


Pasar Seni sejak 1888

Pasar Seni Kuala Lumpur atau Central Market ialah pusat kebudayaan, seni dan kraf Malaysia yang terletak di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Bukan baru dibuka baru-baru ini, tapi sudah 136 tahun lamanya.


Sebagai sebuah bangunan yang mempunyai nilai sejarah yang signifikan, Pasar Seni telah berkembang jauh dari permulaan penubuhannya sebagai pasar basah yang dibina pada tahun 1888 kepada destinasi yang menarik untuk pelancong, pembeli dan pencinta seni.


Hari ini, Pasar Seni adalah destinasi yang mesti dikunjungi kerana menawarkan peluang membeli-belah yang unik di mana korang boleh menikmati kraftangan tempatan, tekstil, cenderamata, koleksi dan makanan ringan tempatan. 


Pasar Seni


Bukan sekadar pengalaman membeli-belah, tetapi juga pengalaman menikmati warisan dan seni bina Malaysia sepintas lalu ketika ke sana. Senang cakap, Pasar seni ni ada vibe 'vintage' yang budak-budak hipster suka. Hahaha! Tapi Ai tak hipster tau!


11 Tarikan di Pasar Seni

1. Muzium Seni Ilusi 3D

Sebuah muzium seni 3D eksklusif dengan lukisan-lukisan tangan yang sangat menarik dan mengagumkan. Muzium ini sangat sesuai untuk semua golongan umur dengan memaparkan lebih daripada 36 lukisan. 


Korang boleh bergambar dalam pelbagai gaya yang sesuai dengan lukisan. Oh ya, muzium ni terletak di tingkat 2 Pasar Seni. Bukan percuma ya! Ada harga yang perlu dibayar. Korang boleh semak harga tiket di sini >> Tiket Muzium Seni Ilusi 3D, Pasar Seni.


2. Lukisan batik DIY

Nak pergi Terengganu, jauh sangat. Dekat Pasar Seni pun korang boleh cari pengalaman mencanting batik. Sesekali ubah rutin buat kerja-kerja seni, apa salahnya. Mana tahu jadi hobi yang boleh mendatangkan duit pada korang, tak ada siapa yang tahu.


3. Tilik nasib

Nak tengok tak apa nasib korang di masa depan? Baik atau buruk? Di Pasar Seni terdapat seorang pakar ahli nujum terkenal dengan lebih 30 tahun mengalaman dalam seni tapak tangan, membaca muka, membaca kad tarot, numerologi dan feng shui iaitu Master Chin.


TAPI, TILIKAN ADALAH HARAM UNTUK UMAT ISLAM!!!


Jangan sesekali ya masuk ke situ untuk nak tilik nasib korang. Baik atau buruk, berserahlah kepada Allah SWT kerana Dia lebih mengetahui dari segala-galanya.


4. Lukisan inai

Ada juga orang yang gelarkan inai ni sebagai tatu sementara, tapi pada Ai inai adalah inai dan tatu adalah tatu. Tak salah juga kalau korang nak gelarkan tatu sementara, terpulanglah. Jangan buat tatu betul sudahlah ye.


Inai tak semestinya pakai di majlis perkahwinan je, korang boleh pakai bila-bila masa yang korang nak. Kalau tak tahu kat mana boleh lukis inai yang cantik, cubalah datang ke Pasar Seni. Insya-Allah korang akan berpuas hati dengan hasilnya.


5. Spa Ikan

Pasar Seni


Bestnya pergi ke spa! Rendamkan kaki di dalam air, nanti ada ikan akan gigit-gigit kaki korang. Tak sakit pun tau, rasa geli-geli je. 


Mula-mula mungkin korang takut, dalam 5 minit lepas tu korang akan mula rasa syok. Tahu-tahu dah habis masa yang korang bayar. Lepas keluar dari air tu, rasa kaki macam licin je dan nampak bersih. Tapi pastikan korang bagi ikan gigit tau, kalau tak mana nak datang hasilnya.


6. Pasar Besar

Dulu tak ada Pasar Besar ni, sekarang baru ada. Lebih dari sekadar kedai runcit, kat dalam Pasar Besar ni ada pelbagai barangan dan makanan buatan Malaysia. Memang macam-macam nak beli, tahan je lah jangan ikutkan sangat nafsu tu.


7. Galeri Pameran Cerita KL

Pasar Seni


Ok, di sini lain sikit. Tempat ni bukan tentang seni tapi tentang sejarah Kuala Lumpur. Korang mesti tak tahu sejarah penubuhan Kuala Lumpur kan? Pergi lah ke sini. Memanglah korang boleh Google je, tapi buatlah aktiviti yang lain dari lain untuk dapatkan informasi tentang sejarah lampau.


8.  Masa untuk shopping!

Apa lagi yang menggembirakan perempuan kalau bukan shopping? Kalau ada benda lain pun dah tak terfikir bila dapat shopping. Korang boleh beli macam-macam di Pasar Seni ni termasuklah, barangan antik, pakaian, lukisan, kraftangan, cenderahati dan macam-macam lagi.


Nak cari hadiah pun boleh. Pada Ai, Pasar Seni ni dah macam one stop center untuk beli hadiah macam-macam majlis sebab macam-macam ada di sini.


Pasar Seni


Seni dan kraftangan

Bukan sahaja menjual barangan kraftangan, ada juga disediakan pelbagai perkhidmatan yang memberi pengalaman kepada anda untuk menghasilkan sendiri barangan seni dan kraftangan tersebut. Tak reti tak apa, yang penting anda mencipta pengalaman di sana.


Nak berseronok jangan buat seorang diri, bawa sekali keluarga atau rakan anda. Lebih ramai kan lebih meriah.


Selain itu, di Pasar Seni juga terdapat ramai artis yang berkemahiran tinggi dalam seni lukisan. Korang boleh juga beli hasil lukisan mereka yang dipamerkan. Nak mereka lukis potret korang pun boleh, cuma perlu sediakan duit je.


Selain tu, barangan kraf moden, klasik, kayu, plastik, kotak, bakul, perabot dan macam-macam lagi, semuanya ada di sini. Yang penting cantik, unik dan banyak yang korang mampu untuk memilikinya.


Pakaian dan aksesori

Pasar Seni

Di Pasar Seni, bukan tempat untuk korang mencari pakaian serta aksesori yang korang biasa tengok di kebanyakan pusat membeli belah atau atas talian. Di sini kebanyakan pakaian yang dijual berkonsepkan batik, kesenian, keunikan dan sebagainya. Sekali pandang, jelas nampak nilai artistik itu.


Ada juga pakaian dan aksesori yang biasa, tapi susah nak jumpa. Tapi paling mudah nak cari di Pasar Seni adalah barangan yang bertemakan batik. Macam-macam ada! Korang cakap jelah nak apa, insya-Allah ada.


Barangan antik

Koleksi barangan antik yang ada di Pasar Seni bukan saja dari dalam Malaysia, malah dari pelbagai negara luar. Sampai satu tahap, Ai rasa seram duduk lama-lama dalam kedai dia. Dah lah sunyi, banyak patung-patung pula tu.  Huhuhu! Spesimen serangga dan rama-rama pun ada juga. Tapi Ai tak pasti betul atau tiruan.


9. Gadis dan bunga

Pasar Seni

Eh, tiba-tiba masuk tajuk lagu pula. Hahaha! Jangan pelik kalau ke Pasar Seni, korang akan nampak gadis-gadis berjalan sambil pegang bunga. Sama ada pasangan belikan atau mereka beli sendiri. 


Ai pun ada beli bunga juga, sebab bunga tu nampak cantik dan feeling-feeling hipster.  Tapi beli sendiri je. Buat raso-raso kata orang. Bunga tu korang boleh beli dalam Pasar Seni atau di luar. Ai beli di bahagian luar, di Kayan Tropika. 


Harga bermula dari RM12 dan ke atas. Boleh mix and match dari pakej yang disediakan. Makin banyak bunga korang pilih, makin mahal harganya. Membeli jangan sampai membazir pula ya.


10. Poskad

Pasar Seni

Ni lagi satu kedai yang macam kena rasuk bila Ai masuk. Macam-macam poskad nationalisme ada. Poskad je pun, tapi mata Ai nampak cantik dan dah beli pun. Siapa ikut Ai pergi Pasar Seni lepas ni, belanjalah poskad sekeping dua. Huhuhu!


11. Jangan lupa OOTD

Pasar Seni

Perkara wajib bila ke tempat-tempat yang hipster ni, mestilah OOTD. Rugilah dah pergi jauh-jauh, redah jammed, redah kesesakan orang ramai, tapi bila sampai tak ada kenangan untuk dilihat semula. 


Tak perlukan jurugambar yang profesional pun gambar korang mesti cantik punyalah. Tapi spot OOTD korang kenalah menarik. Nak bergambar atau buat content, pasti jadi.


Lokasi

Tak susah pun nak cari Pasar Seni ni sebab lokasi dia di tengah Bandaraya Kuala Lumpur dan berhampiran Stesen LRT Pasar Seni. Dari stesen, jalan kaki je, dah sampai.



Bagaimana nak ke Pasar Seni?

Kalau tak nak memandu, ini adalah antara alternatif lain yang korang boleh pilih untuk ke Pasar Seni. Buat pilihan dengan bijak supaya tak penatkan diri dalam perjalanan sahaja.


1. Jalan kaki

  • 5 minit berjalan kaki dari Dataran Merdeka
  • 5 minit berjalan kaki dari Petaling Street, Chinatown
  • 6 minit berjalan kaki dari Masjid Jamek
  • 9 minit berjalan kaki dari Stesen Kereta Api KL & KTM (1910)

2. Keretapi

  • MRT - Stesen MRT Pasar Seni
  • LRT - Stesen LRT Pasar Seni
  • KTM - Stesen KTM Kuala Lumpur

3. Bas


KL Rapid

  • 600 : Puchong Utama – Hab Pasar Seni
  • 640 : Hab Bas Sri Manja – Hab Pasar Seni
  • 821 : Taman Bukit Pantai – Hab Pasar Seni
  • 822 : Bangsar Park – Hab Pasar Seni
  • 650 : Taman Desa – Hab Pasar Seni
  • 780 : Kota Damansara – Hab Pasar Seni
  • 750 : Hab Seksyen 2 – Hab Pasar Seni
  • 750 : Taman Sri Muda – Hab Pasar Seni
  • 770 : Subang Mewah USJ 1 – Hab Pasar Seni
  • 772 : Subang Suria Mah Sing – Hab Pasar Seni
  • 782 : Hentian PJ Old Town – Hab Pasar Seni

GOKL-02(Purple) : Hab Pasar Seni – Bukit Bintang

HOP-ON-HOP-OFF - Perhentian bas No.17


Kena pergi ke Pasar Seni

Pasar Seni


Pasar Seni bukan sekadar destinasi lawatan yang biasa-biasa, tapi adalah lubuk seni dan budaya yang korang wajib pergi walaupun sekali. Dah pergi nanti barulah korang boleh nilaikan best ke tak best tempat tu.


Setiap sudutnya menawarkan sesuatu yang unik dan menjadikannya tempat yang harus dikunjungi oleh sesiapa sahaja. 


Kalau korang nak rasa macam mana kesenian yang sebenar tapi tak nak keluar dari Kuala Lumpur, inilah tempatnya. Semoga artikel ini bermanfaat untuk carian tempat lepak korang.